ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی های دارد؟
نوشته شده توسط : نیما

ارز دیجیتال  (Digital currency) یک واحد پولی یا واسطه تبادل است که ماهیت فیزیکی ندارد و از کدهای صفر و یک به وجود می‌آیند و بر پایه اینترنت تعریف می شوند که ویژگی هایی مشابه پول فیزیکی را داراست. ارزهای دیجیتال فریندهای انتقال‌های بین‌المللی پول و انجام تراکنش‌های پرداخت را به ‌صورت آنی انجام می‌دهند.ارزهای دیجیتال به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می شوند :

متمرکز: نوع متمرکز ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها یا سازمان‌ها و گروه‌‌ها، تولید و کنترل می‌شود.

غیر متمرکز: هیچ شخص، نهاد یا گروهی مسئول تولید و کنترل ارزها نیست.

طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال

ارز های دیجیتال با پول فیزیکی چه تفاوتی دارند؟

دارای پشتوانه فیزیکی

پول معمولی یا فیزیکی که از آن با نام ارز رسمی برای هر کشور یاد می‌شود مانند دلار، یورو، ریال، لیر و ...  توسط بانک مرکزی هر کشور تولید و عرضه می‌شود. عموماً بانک مرکزی مقداری شیء با ارزش مثل طلا را باید به عنوان پشتوانه این پول در اختیار قرار می دهد، ولی ارز دیجیتال بدون هرگونه پشتوانه فیزیکی انتشار می یابد.

 البته ممکن است استثناهایی نیز در این میان وجود داشته باشد. برای مثال  ارز دیجیتال «وان‌گرم» که توسط یک استارتاپ اماراتی عرضه شده و منطبق با قوانین شرعیت اسلامی است، دارای پشتوانه طلا است.

ساختار تراکنش:

در تراکنش های انلاین بین دو نفر یک واسطه که معمولا بانک است وجود دارد اما نقل و انتقال ارز دیجیتال بین دو نفر، به جای وجود یک واسطه مرکزی همانند بانک، به وسیله شبکه‌ای از کاربران که بلاک‌چین نامیده می‌شود انجام می‌شود

بازگشت‌ناپذیری:

در حالت عادی و در خریدهای آنلاین با پول معمولی ، در صورت بروز مشکل و یا درخواست کنسلی، ‌امکان پیگیری و کنسل کردن تراکنش وجود دارد  و به طور مثال شخص میتواند شماره حسابی را که اشتباها مبلغی واریز کرده را پیگیری و با حکم قضایی بازگرداند اما در ارزهای دیجیتال اینگونه نیست و در صورت انجام تراکنش ، دیگر وجه انتقال یافته بازگشت ‌پذیر نخواهد بود و عملاً باید قید ارز از دست رفته را زده و بیخیال آن شوید.

احراز هویت کاربران

در تراکنش‌های آنلاین عادی، کاربران احرازهویت شده و مشخص است که این تراکنش را چه شخصی انجام داده است و به اصطلاح قابل پیگیری است. ولی در ارزهای دیجیتال هویت افراد محفوظ می‌ماند ، زیرا آدرس کیف پول‌ها که همان نقش شماره کارت یا شماره حساب را در حساب‌های بانکی دارند، شامل اطلاعات هویتی نمی‌شود.

این آدرس‌ها از رشته عبارات حروف و اعداد ایجاد شده‌اند فقط با تحلیل و بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و کند و کاو بسیار می‌توان به هویت افراد پی برد. البته برخی ارزهای دیجیتال عموماً پیگیرگریزند و به گونه ای طراحی‌ شده‌اند که شناسایی هویت را بسیار سخت و تقریباً غیرممکن می‌سازند.

محدودیت زمانی و مکانی

ارسال پول به نقاط مختلف دنیا و فرامرزی با سیستم‌های فعلی معمولا تا چندین روز به طول  می انجامد. در حالیکه انتقال ارزهای دیجیتال تنها در عرض چند دقیقه بدون محدودیت مرزی انجام می شود

امنیت:

امنیت در مبادلات درون شبکه‌ای توسط قدرت هش (رمزگذاری دیتاها) تأمین شده و توسط افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند.

از طرفی سیستم رمزنگاری کلید عمومی و کلید خصوصی این امکان را به کاربر می‌دهد که خود او ارز دیجیتالی خود را کنترل کرده  و شخص دیگری به آنها دسترسی نداشته باشد

کارمزد تراکنش‌ها

کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال پایین‌تر از تراکنش‌های پول معمولی بوده و یا حتی گاهی صفر است.

عدم امکان تقلب

یکی از ویژگی های ارز دیجیتال در صرافی ها عدم تقلب این پول ها می باشد و این ویژگی منحصر به فرد نبود امکان جعل و تقلب در آن بسیار حائز اهمیت می باشد به این معناست که اگر قرار باشد که به کیف پول شما ارزی واریز شود فقط باید بیت کوین باشد و به جای آن ارز دیگری را نمی توانند به کیف پول شما انتقال دهند و خطر دستکاری و تقلب و تغییر وجه و کلاهبرداری در آن جایی ندارد.

انجام سریع نقل و انتقالات

یکی دیگر از ویژگی های ارز دیجیتال انتقال پول در کمتر از ۱۰ دقیقه می باشد و به جهت تسریع نقل و انتقالات می توان کارمزد تراکنش خود را تعریف و سرعت انتقال وجه را افزایش داد.

ولی در بیت کوین هزینه ای برای انجام تراکنش دریافت نمی شود اما بسیاری از افراد باید از صرافی ها و سرویس های دیگری استفاده کنند که شامل کارمزد می باشد پس امکان گرفتن هزینه های کمتر وجود ندارد و خود ماینرها و استخراج کنندگان از خود شبکه پاداش خود را دریافت می کنند.

عدم امکان سرقت هویت

به موعد اینکه شما مشخصات کارت اعتباری خود را به یک پذیرنده می دهید در واقع دسترسی مستقیم به کارت اعتباری خود را به او داده اید اما ارز رمزنگاری شده از ساز و کار فرستادن استفاده می کند و این امکان را به صاحب حساب می دهد تا دقیقا همان میزان پول برای شخص پذیرنده بفرستد و اطلاعات دیگر را به او نمی دهد و اینگونه از سرقت جلوگیری می کند.

شناخته شده در سطح جهانی

ارزهای دیجیتال تحت تاثیر سود و هزینه تراکنش ها قرار نمی گیرند و به صورت جهانی می باشند که این موضوع باعث صرفه جویی در زمان و هزینه انتقال پول بین کشورها می باشد و باعث می شود که تراکنش ها بسیار ساده انجام شوند.

عدم امکان تصرف آن

Pay palیک سیستم پرداخت جهانی است که اگر این سیستم مشکلی در حساب شما ببیند یا حساب شما مورد سوء استفاده قرار گرفته شود بدون اطلاع شما حساب را مسدود و سرمایه شما را از دسترس خارج می کند و شما با پیگیری می توانید به دارایی خود دسترسی پیدا ‌کنید.

کنترل تورم و عدم خلق پول بی رویه

خلق پول مازاد در ارزهای دیجیتال براساس ساز و کار مشخصی تعریف شده که در برخی از ارزها، مانند بیت کوین امکان پذیر نیست و در اثر کاهش ارزش پول یا ایجاد تورم امکان خلق پول وجود ندارد.

طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال

ارز دیجیتال پرداختی: صرفا با هدف پرداخت های دیجیتالی ایجاد شده اند . مانند: بیت کوین ، لایت کوین ، مونرو، ریپل، تتر

ارز دیجیتال زیرساختی: معمولا به عنوان واحد پول محلی در بلاک چین ها کاربرد دارد . مانند: اتریوم ، کاردانو، پولکادات

ارز دیجیتال مالی: رمز ارزهایی که در پلتفرم های مربوط به امور مالی کاربرد دارند. مانند:  کامپاند ، کاوا ، یونی سواپ

ارز دیجیتال خدماتی: رمز ارز هایی که مشکلات دنیای واقعی را در قالب بلاک چین حل می کنند. مانند: فایل کوین، استورچ ، چین لینک

ارز دیجیتال سرگرمی: برای فعالیت های مربوط به سرگرمی مثل طرفداری فوتبال کاربرد دارند. مانند: چیلیز ، فلو ، آدیوس

دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر جز بحث های داغ در بین مردم محسوب شده و به دلایل زیر بین کاربران محبوبیت کسب کرده:

هزینه کم

مهمترین علت محبوبیت ارزهای دیجیتال در بین افراد، کم‌هزینه ‌بودن آن است.

شما برای پرداخت ارزهای سنتی باید مقدار زیادی کارمزد پرداخت کنید. ولی در معامله ارزدیجیتال، این کارمزد بسیار ناچیز است، پس معامله بسیار بهتر و مقرون به صرفه تری را برای شما فراهم می‌کند.

عدم ارتباط با دولت‌های جهانی

به علت عدم ارتباط ارزهای دیجیتال با دولت‌های جهانی، اعتماد مردم نسبت به آنها  خیلی بیشتر است ، زیرا این عدم ارتباط به این معناست که ارزهای دیجیتال حتی در زمان آشفتگی و به هم ریختگی سیاسی هر کشوری، باز هم بازار خود را حفظ میکنند و افراد نگرانی ای بابت سرمایه خود ندارند.

پتانسیل سودآوری

ارزهای دیجیتال در زمان آغاز، هزینه بسیار پایینی داشتند ولی به ‌مرورزمان، افزایش قیمت پیدا کردند و سود کلانی شامل کاربران شد و این یکی از دلایل محبوبیت ارز های دیجیتالی است.

استفاده آسان

این روزها به لطف شرکت‌های آنلاین، استفاده از ارزهای دیجیتال بسیار ساده شده و وب سایت‌های بیشتری آنها را می‌پذیرند. در طول زمان کارت‌های نقدی ارزهای دیجیتال در بین مردم رواج پیدا خواهد کرد.

رواج بیشتر، دسترسی آسان‌تر را به همراه دارد و دسترسی آسان‌تر، باعث افزایش آگاهی مردم می‌شود.

 در نهایت، افزایش آگاهی، باعث افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در میان افراد می‌شود.

اهمیت امنیت

در ارزهای دیجیتال، هویت و پول سرمایه گذاران اهمیت بالایی دارد از این رو ارزهای دیجیتال در معامله امنیت بالایی دارند که این باعث محبوبیت بین مردم گشته است .

دسترسی آسان

به دست آوردن ارزهای دیجیتال این روزها کار سختی نیست و می توان هر ارز مورد نظری را از منابع معتبر به دست آورد

آینده دار

بسیاری از افراد، ارزهای دیجیتال را آینده ارزهای سنتی یا پول معمولی می‌دانند.افرادی که در حیطه سرمایه گذاری و ارزدیجیتال فعالیت می‌کنند، از تکنولوژی بلاک‌چین‌ها استفاده می‌کنند. بلاک‌چین‌ها در آینده‌ای بسیار نزدیک جهان را از زوایا مختلفی تغییر خواهند داد و آن را توسعه می دهند

طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال

نقاط قوت ارز دیجیتال

همه‌گیر بودن

یکی از مزایای ارزهای دیجیتال همه‌گیر بودن آن است به این معنا که هر فردی در سراسر جهان قابلیت بهره بردن و معامله ارزهای دیجیتال را دارا می باشد.

مشکلاتی که ما ایرانی‌ها گاهی درزمان استفاده از صرافی‌های خارجی با آن روبرو می‌شویم ربطی به ماهیت ارزهای دیجیتال ندارد و به علت تحریم‌های موجود در ایران استفاده از صرافی دارای مشکلاتی می باشد

سرعت

سرعت در انجام تراکنش‌ها در میان ارزهای دیجیتال یکی از امکاناتی است که می‌توان از آن برای پرداخت‌های بین‌المللی استفاده کرد. در حالی که زمان مورد نیاز برای انجام یک تراکنش بین‌المللی به چند روز زمان نیاز دارد، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال با سرعت بالا و مانند بیتکوین گاهی کمتر از ده دقیقه انجام می شود

امنیت بالا

معاملات رمزارز در شبکه بلاک‌چین صورت می گیرند، هزاران کاربر گره‌های این شبکه را تشکیل می‌دهند و این باعث جلوگیری از هک  شبکه بلاکچین می گردد.

حریم خصوصی

هیچ فرد یا سازمانی به جز شخص شما توانایی کنترل و دسترسی به دارایی‌های رمزارز شما را ندارد و شما با داشتن کلیدهای خصوصی تنها شخصی هستید که امکان دسترسی به سرمایه خود را دارید.

نقاط ضعف ارزهای دیجیتال

از بین رفتن سرمایه در صورت از بین رفتن کلیدهای خصوصی

کلیدهای خصوصی امکان بازیابی نداشته و اگر شما کلیدهای خصوصی خود را فراموش یا گم کنید دیگر به هیچ طریقی امکان بازگشت سرمایه و داراییتان وجود نخواهد داشت

جذابیت ارزهای دیجیتال برای مجرمان

اینکه حساب‌ها مخفی هستند و توسط سازمانی نظارت نمی‌شوند گاهی باعث جذب مجرمان به سمت خود می شود

عدم ثبات

با وجود تمام خوش‌بینی‌ها و اینده نگری ها در رابطه با رمزارزها، هنوز به استفاده‌ی عمومی نرسیده و اگر به هر دلیلی رمزارزی از اعتبار خود بیفتد، عملا کاربردی نخواهد داشت.





:: برچسب‌ها: طراحی سایت صرافی , ارز دیجیتال , طراحی سایت صرافی رمز ارز , طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: